Сторінка логопеда

Вчитель-логопед Наталія Сергіївна Потапчук

Освіта - повна вища.
Навчальний заклад, рік завершення
Кам’янець-Подільський державний університет, факультет корекційної та соціальної педагогіки і психології, спеціальність "вчитель-логопед", 2007 рік.
Кваліфікаційна категорія - "спеціаліст першої категорії."
Педагогічний стаж - 24 роки.



Графік проведення логопедичних занять у ІІ семестрі 2023/2024 н. р.

вівторок - 11.00-16.30
середа - 11.00 - 17.00
четвер - 11.00 - 16.30
п'ятниця - 11.00 - 15.00


Нормативне забезпечення діяльності вчителя-логопеда
Положення про логопедичні пункти системи освіти, затверджене наказом Міністерства освіти України від 13.05.1993 р. № 135

Основні структурні компоненти професійної діяльності вчителя-логопеда
     1. Діагностична діяльність (вивчення анамнезу, історії розвитку, причин порушень у дитини, бесіда з батьками, спостереження за дитиною, обстеження мовлення).
    2. Складання індивідуальних корекційно-компенсаторних планів роботи з кожною дитиною
     3. Визначення доцільних форм взаємодії з дитиною, видів корекційно-розвивальної роботи.
     4. Корекційна робота з виправлення порушень усного та писемного мовлення.
    5. Надання порад, консультацій батькам, педагогам, залучення родини до активної практичної співпраці.
    6.Співпраця із практичним психологом, вчителями щодо корегування педагогічного, корекційного процесу, пошуку шляхів його вдосконалення.
    7. Аналіз результативності роботи, визначення динаміки розвитку дитини, ведення документації та складання звітів.
     8. Участь у різних заходах методичної роботи, самоосвіта.
     9. Пропаганда логопедичних знань, взаємодія з громадськістю.



                            Зміст корекційно-розвиваючої роботи вчителя-логопеда

  • виробляє і вправляє рухи артикуляційних органів;
  • готує артикуляційний уклад до постановки звуків;
  • визначає послідовність постановки звуків від характеру мовленнєвих порушень;
  • працює над розвитком правильного мовного дихання дітей;
  • відбиває артикуляційний уклад певного звука, використовуючи відпрацьовані раніше рухи органів мовлення;
  • ставить звук (різними прийомами та методами);
  • закріплює поставлений звук у складах;
  • автоматизує поставлені звуки у словах, фразах, реченнях, словосполученнях, зв'язній мові;
  • проводить диференціацію звуків;
  • відпрацьовує граматичні форми.



Характеристика мовлення дитини 5 – 6 років
На шостому році життя удосконалюються всі сторони мови: словниковий запас, граматичний лад мови, мовленнєвий слух, навички звукового аналізу, зв’язне мовлення, інтонаційна виразність мови. Рівень розвитку мови відображає особливості наочно-образного мислення дошкільника. Дитина має достатньо розвинуте активне мовлення, користується в процесі спілкування розгорнутою фразою, чітко і зрозуміло відповідає на питання, здатна розповісти про події, свідком яких була. Дошкільник не тільки виділяє істотні ознаки в предметах і явищах, але й починає встановлювати причинно-наслідкові зв’язки . В зв’язку з цим мовлення ускладнюється в структурному відношенні: збільшується об’єм висловлювань, використовуються різні типи складних речень.
На шостому році життя дитина повністю володіє граматичним ладом мовлення і користується ним вільно. У вільному мовленні дошкільник, в залежності від теми бесіди, використовує як короткі, так і розгорнуті відповіді. Приймати участь у бесіді, підтримувати розмову дає можливість достатній словниковий запас слів. За рік запас слів, якими користується дитина в спілкуванні збільшується на 1000-1200 слів і становить 4000 слів.
Дитина знає свою адресу, своє місто, країну, назву столиці, знає і називає членів сім’ї, їх вік, рід занять, родичів, їх професії, може назвати різні професії, види транспорту, правила дорожнього руху, природні явища, музичні твори, дитячі пісні, вірші, казки, оповідання для дітей, витвори мистецтва. Словник і граматичний лад відображають зрілість пізнавальних процесів і ступінь сформованості різних видів діяльності: ігрової, зображувальної, конструктивної, музикальної, театралізованої та ін.

Поради батькам з розвитку мовлення
У світі звуків. 
Чиста і правильна звуковимова залежить від багатьох чинників. Значну роль відіграють індивідуальні особливості дитини, стан її психічного розвитку. Недоліки вимови звуків можуть бути зумовлені пошкодженням центрального або периферійного відділів мовленнєвого апарату внаслідок інфекційних хвороб або вроджених вад. У таких випадках потрібне втручання ще й спеціалістів-лікарів. Послідовна і систематична робота з дитиною над формуванням звуковимови сприятиме своєчасному виправленню мовленнєвих вад, досягненню на кінець дошкільного віку чіткої вимови усіх звуків рідної мови.

Поради батькам:
• Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків.
• Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.
• Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.
• Якщо мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда.
• Вірші, чистомовки, скоромовки стануть надійними помічниками у вихованні правильного і виразного мовлення вашої дитини.

За законами граматики.
Оволодіти граматичною будовою мовлення означає навчитися правильно вживати відмінкові закінчення слів, дієслівні форми та їх видозміни, суфікси, префікси, узгоджувати іменники з іншими частинами мови в роді, числі та відмінку, правильно будувати речення, додержуючи відповідного порядку слів у ньому, вживати прийменники, сполучники, будувати складнопідрядні і складносурядні речення.
З раннього віку дитина має засвоїти граматичні значення слів рідної мови, без цього вона не може розуміти мовлення. Щоб дитина засвоїла граматично-правильне мовлення - дорослі мають правильно говорити.

Найтиповіші помилки у мовленні дітей такі:
- граматичні помилки словотворення;
- граматичні помилки у словозміні.
Граматичні помилки у дитячому мовленні - це закономірне явище в процесі засвоєння мови, і причинами їх є вплив неправильного мовлення оточення, педагогічна занедбаність мовлення. 
Граматичні помилки у мовленні дітей потрібно одразу виправляти.


Поради батькам:
• Постійно стежте за правильністю мовлення дітей.
• Своєчасно виправляйте граматичні помилки.
• Не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.
• У двомовних сім'ях завжди звертайте увагу на те, якою мовою говорить ваша дитина, виправляйте помилки двомовності.



Мовлення дорослих - взірець для наслідування.
Мовлення дорослих - приклад для дітей. Успіх мовленнєвого розвитку дитини насамперед залежить від мовлення дорослих і, зокрема, батьків. Маля навчається говорити завдяки слуху і здібності до наслідування. Відомо, що дитина дошкільного віку легко наслідує неправильну вимову дорослих, переймає місцеву говірку, діалектизми, вульгаризми. Дитина швидше навчиться правильно, якщо чутиме навколо себе правильну літературну мову дорослих. У розвитку мовлення дітей надзвичайно важливу роль відіграє добрий слух. Батьки мають берегти слух дитини, стежити за станом слухового органа.

                                                       Поради батькам:
                     • Стежте за мовленням дітей, своєчасно виправляйте недоліки.
             • Пам'ятайте, що ваше мовлення є взірцем для наслідування, тому воно має                                                     бути завжди правильним.
                       • Правильне мовлення - запорука успішного навчання в школі.